איך לעודד את המתבגרות שלנו?
- מורן לביאד וסיגי דוד
- 13 באוק׳ 2024
- זמן קריאה 1 דקות
עודכן: 22 באוק׳ 2024
כשאנחנו מחמיאות לנערות המתבגרות שלנו,
חשוב שנבין את ההבדל בין שבח לעידוד.
שבח מתמקד בתוצאה הסופית,
יוצר התניה, ומעביר את המסר שהנערה צריכה לעמוד בתנאים מסוימים כדי שיעריכו אותה.
עידוד לעומת זאת,
נותן דגש על המאמץ, על התהליך, והצמיחה האישית ומעלה את המוטיבציה הפנימית והאומץ לנסות דברים חדשים.

למה זה חשוב?
כשאנחנו מתמקדות רק בתוצאה, אנחנו מלמדות אותן להסתמך על הכרה חיצונית – מה יגידו עליהן, מה יחשבו עליהן, כמה הן מצליחות בעיני אחרים. אנחנו למעשה ״מקדשות״ רק את התוצאה, ומתעלמות מהיתרונות שהלמידה והדרך לתוצאה מביאות איתן.
עידוד, לעומת זאת,
יחזק את התחושה הפנימית של מסוגלות, ערך עצמי ועצמאות.
למשל, במקום לומר למתבגרת שלך: "איזה ריקוד יפה, את ממש כישרונית!" (שבח שמתמקד בתוצאה),
תאמרי לה: "וואו, אני ממש רואה כמה השקעת בריקוד הזה, איזו יצירתיות!" (עידוד שמתמקד במאמץ ובתהליך).
במקום לומר לה: "כל הכבוד על הציון במבחן!" (שבח על הישג),
תאמרי לה: "אני גאה בך על איך שהתכוננת למבחן, ראיתי שהתאמצת ונתת את כל כולך." (עידוד על ההשקעה, המאמץ וההתמדה).
ההבדל אולי נראה קטן,
אבל ההשפעה עליהן תהיה עצומה!