פיתוח חוסן נפשי לבני נוער בעידן הדיגיטלי
- מורן לביאד וסיגי דוד
- 12 באוג׳ 2024
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 28 באוק׳ 2024
העידן הדיגיטלי הביא עמו שינויים משמעותיים בחייהם של בני הנוער.
בעוד שהטכנולוגיה והרשתות החברתיות מציעות גישה בלתי מוגבלת למידע, הן גם מהוות מקור להשוואות חברתיות, לחצים ותחושות של בדידות.
חוסן נפשי תורם להתמודדות טובה יותר עם האתגרים הייחודיים של העידן הדיגיטלי.
מהו חוסן נפשי?
חוסן נפשי הוא היכולת של האדם להתמודד בהצלחה עם קשיים ולחצים, הוא כוח פנימי המאפשר לאדם להתגבר על אתגרים ולצמוח מהם.
בגיל ההתבגרות, כאשר הזהות האישית עדיין מתעצבת, חוסן נפשי יסייע לנערות ולנערים לפתח תחושת ביטחון עצמי ולהתמיד במטרותיהם.
אתגרי העידן הדיגיטלי
העידן הדיגיטלי מציב בפני בני הנוער מס׳ אתגרים:
השוואות חברתיות: ברשתות החברתיות, בני נוער חשופים לתמונות וחוויות של אחרים, מה שעלול להוביל להשוואות חברתיות ולתחושת נחיתות.
לחץ חברתי מקוון: המציאות המקוונת מביאה איתה לחצים חברתיים בצורה שונה ומורכבת יותר, כגון (FOMO פחד להחמיץ), השפעות של בריונות ברשת, והרצון להיות מקובלים ולהחצין אושר וחוויות ברשתות החברתיות.
חוסר פרטיות: בעידן שבו כל רגע יכול להיות מתועד ומופץ ברשת, בני נוער מתמודדים עם חשש מתמיד לפגיעה בפרטיותם.
חשיפה למידע לא מבוקר: חשיפה למידע רב ולעיתים מזיק, יכולה ליצור תחושות של פחד ובלבול.

כיצד לפתח חוסן נפשי בבני נוער?
כדי להתמודד עם אתגרים אלו, ניתן ליישם מספר פעולות שיכולות לעזור לבני נוער לבנות חוסן נפשי:
ניהול זמן דיגיטלי: ללמד בני נוער כיצד לנהל את זמנם ברשת בצורה מאוזנת, תוך הגבלת זמן השימוש במדיה חברתית והפניית זמן לפעילויות אחרות. חשוב גם לעודד הפסקות יזומות מהמדיה הדיגיטלית, כדי לאפשר מנוחה מוחית.
טיפוח מודעות עצמית: באמצעות כלים כמו יומן אישי או אפליקציות ייעודיות, בני נוער יכולים ללמוד לזהות את התחושות שלהם, לכתוב אותם ולפתח מודעות למחשבותיהם. מודעות עצמית תעזור להם להבין את המקור ללחצים, לזהות את הרגשות שלהם ולהגיב בצורה מקדמת.
פיתוח תחושת ערך עצמי שאינה תלויה במדיה החברתית: עידוד פעילות שתורמת לפיתוח מיומנויות וכישרונות אישיים, כמו ספורט, אמנות או מדע, מחזקת את תחושת הערך העצמי של הנערה או הנער ומפחיתה את התלות באישור חברתי מקוון.
ליצור קשרים חברתיים: יצירת קשרים חברתיים בעולם האמיתי, שאינם תלויים רק במדיה החברתית. השתתפות בפעילויות קהילתיות, חוגים, תנועות נוער ופעילויות התנדבותיות, הם דרך טובה לפתח חברויות עמוקות ואמיתיות.
חשיבה ביקורתית כלפי תכנים ברשת: חשוב לתווך ולשקף לבני הנוער את נקודת המבט הביקורתית שלנו כלפי תכנים ברשתות, ולעזור להם להפעיל חשיבה ביקורתית משלהם כלפי המידע שהם נחשפים אליו ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל, בכדי להימנע מהשפעות שליליות. במסגרת פיתוח חשיבה ביקורתית, חשוב להסביר לבני הנוער שלא כל מה שהם רואים ברשתות החברתיות ובאינטרנט משקף את המציאות. לעיתים קרובות, אנשים מעלים תמונות וסרטונים שעברו עריכה, משתמשים בפילטרים שלא משקפים את המציאות, או מבצעים מניפולציות בתמונות. בנוסף, התפתחות הבינה המלאכותית מאפשרת יצירת דימויים וסרטונים שנראים אמיתיים לחלוטין אך למעשה הם מלאכותיים. בני הנוער צריכים להבין ולהפנים שמה שמוצג ברשתות החברתיות לא תמיד נכון או מציאותי, ולפתח את היכולת לבחון תכנים אלו בצורה ביקורתית ומושכלת. כך, הם יוכלו להימנע מהשוואות לא מציאותיות ולחצים מיותרים הנובעים מתכנים מעוותים או כוזבים.
קבלת תמיכה: עידוד בני נוער לפנות לקבלת תמיכה כאשר הם מרגישים לחץ או עומס רגשי. תמיכה יכולה לבוא מצד הורים, מורים, חברים קרובים, או מטפלים מקצועיים.
בעזרת כלים מעשיים כמו ניהול זמן דיגיטלי, פיתוח מודעות עצמית וערך עצמי שאינו תלוי במדיה החברתית, יצירת קשרים חברתיים בעולם האמיתי, חשיבה ביקורתית וקבלת תמיכה נוכל לעזור לבני הנוער להתמודד בהצלחה עם אתגרי המציאות הדיגיטלית העכשווית.